Fruct chia

5 beneficii despre fructele si seminte chia


Semintele de chia sunt seminte comestibile care cresc din belsug in Mexic. Se spune ca erau foarte folosite de civilizatiile maiase si aztece, fiind foarte apreciate de acestia pentru proprietatile lor curative. Fruct chia este mult spus, pentru ca semintele de chia cresc pe o planta asemanatoare urzicii, denumita Salvia Hispanica. Semintele de chia se recolteaza din florile uscate ale acestei plante.
Mai nou, plantatiile de chia au inceput sa apara si la noi in tara, semintele fiind tot mai cautate pe piata de produse bio si raw.

Fruct chia si seminte chia – utilizare si recoltare

Consumul semintelor de chia este recomandat in special in curele de slabire pentru numarul mic de calorii si continutul mare de proteine, omega 3, calciu, antioxidanti si complexul de vitamine B. De asemenea ele sunt indicate in dietele convalescentilor si nu numai! Fiind bogate in elemente nutritive vin cu un aport energetic considerabil, ceea ce le face extrem de utile ca adaos la micul dejun. In plus, dupa numai 2-3 minute de inmuiere, ele isi tripleaza volumul, devenind astfel cu mult mai satioase!
Fructul chia este, de fapt, o floare de culoare lila si recoltarea semintelor se face prin sfaramarea florii dupa ce aceasta s-a uscat foarte bine. De la Salvia Hispanica se mai folosesc si frunzele, dupa uscare, pentru ceai. Recoltarea semintelor de chia, datorita dimensiunilor foarte mici, este un pic dificila, pentru ca, daca floarea este prea uscata ea se scutura usor si se pierd in mare parte semnitele. De aceea cultivatorii recolteaza florile inca inainte ca acestea sa se usuce complet – inca mai prezinta cateva petale lila – le pun la uscat pe panza alba si le scutura cu atentie dupa uscarea lor completa.

Fruct chia si seminte chia – beneficii

O mare calitate recunoscuta pentru acest fruct chia si semintele lui este continutul mare de proteina – de aproape trei ori mai multa decat in soia. Proteina este necesara celor aflati la cura de slabire pentru hranirea masei musculare si pastrarea elasticitatii si fermitatii pielii. De asemenea, proteina din fruct chia are darul de a crea senzatia de satietate, ceea ce face ca semintele de chia sa fie foarte bune de consumat la micul dejun.
E de retinut faptul ca semintele din fruct chia contin de 5 ori mai mult calciu decat lactatele! Acest aspect le recomanda pentru a fi incluse in dieta femeilor trecute de 40 de ani, prevenind astfel instaurarea osteoporozei.
Deloc de trecut cu vederea este cantitatea mare de fibre din semintele din fruct chia – de 3 ori mai multe decat in cerealele integrale! Acest aport de fibre le fac extrem de utile celor cu probleme digestive.
Aceleasi seminte din fruct chia sunt bogate si in complexul de vitamine B, atat de necesare pentru prevenirea cancerului de san sau de prostata!
Semintele din fruct chia contin si de 3 ori mai mult omega 3 decat pestele oceanic, de aceea sunt cat se poate de bune pentru cei cu probleme cardiovasculare sau de articulatii. De asemenea, au ca efect si imbunatatirea aspectului unghiilor si parului.
Datorita indicelui glicemic mic, semintele din fruct chia se pot consuma si de diabetici, fiind chiar de mare folos in alimentatia lor pentru ca ajuta la reglarea glicemiei si la pastrarea greutatii corporale.
Celor care fac sport, semintele din fruct chia, consumate inainte de antrenamente sau competitii, nu numai ca le ofera suportul energetic necesar, dar ajuta si la hidratarea organismului pentru 2 sau chiar 3 ore. Pentru acest efect, insa, se vor consuma bine hidratate inainte.
Si, deloc in ultimul rand, semintele din fruct chia sunt bogate in antioxidanti, contribuind considerabil la intarirea sistemului imunitar si le recuperarea celor aflati in convalescenta.